Ahlan Wasahlan Wamarhabanbikum...

~ Dari Dunia Belajar Ke Dunia Pekerjaan ~

Posted by fieza | Posted in | Posted on 11:00 PTG









Alhamdullah, selepas habis sahaja menamatkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia UKM, dalam bidang Pengajian Islam Al-Quran & Al-Sunnah tahassus Tafsir Selama 3 Tahun, bermula sesi 2008 sehinggalah tahun 2011, saya terus menumpukan kepada dunia kerja saya. Alhamdullah sekali lagi saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat illahi kerana dengan limpah dan rahmatnya saya telah ditawarkan bekerja menjadi Pegawai Sambilan ataupun Guru Ganti di SMK PUTRAJAYA PRESINT 14(1). Saya telah di amanahkan untuk mengajar maddah pendidikan Islam bagi tingkatan 1 hingga tingkatan 2. Banyak Pengalaman yang saya telah perolehi di sana. Bukan setakat teknik atau kaedah pengajaran dan pembelajaran , malah cara bagaimana untuk mentadbir dan menguruskan sekolah juga saya telah perolehi . Walaupun tidaklah terlalu banyak, namun penglaman itu bak kata pepatah adalah " Guru Yang Paling Baik Buat Kita" .

Saya telah mengajar di sana selama enam bulan. Bermula bulan 5 sehinggalah bulan 11 ( 18.11.2011) yang menjadi tarikh terpenting saya di sekolah itu. Dalam tempoh saya mengajar di situ kebetulan ada pelajar praktikal daripada beberapa buah universiti yang berpraktikal di situ. Terasa seronok sangat mendapat kawan2 yang baru seperti zaman praktikal saya di ILIM. Antaranya Kak Mar Lynn, Kak Suraya Baadin, Dan Kak Nur Deeba. Mereka ini datangnya daripada Upsi Tanjung Malim.Selain itu dua orang cikgu muda lelaki tidak ketinggalan iaitu Cikgu Bakri Marfy( Seorang Model Rupa-rupanya" Pemenang Lelaki Kacak Bergaya 2010" dan cikgu Zaidy atau GX EDDY bak kata dalam nama fb dia. Kemudian muncul pula Nur Syazana guru ganti baru di situ juga menggantikan cikgu yang bersalin. Kami semua memang kamching. Susah senang bersama. Tidak ketinggalan pula seorang lagi cikgu lelaki merangkap guru ganti di situ iaitu cikgu Aizat yang mengajar subjek B.i.
Kenangan yang paling indah ialah semasa hari guru. Kami semua telah berpakat untuk membuat persembahan khas daripada guru2 Praktikal dan ganti. Kami semua telah menyanyikan beberapa buah lagu khas dengan diiringi music live daripada para pelajar kami. Lagu yang paling saya suka ialah Gerimis Mengundang yang mana saya sendiri telah menyanyikan lagu itu secara solo. Begitulah kenangan yang saya alami.


Daripada Opsyen Perguruan saya telah bertukar kepada penjawat awam sebagai PSH , pekerja sambilan harian di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Alhamdullah walaupun hanya sementara bersyukurah ada rezeki yang datang. Biarlah kita mula dari bawah. Bak Kata pepatah "Bersusah-susah dahulu, barulah senang kemudian". Tempoh kali ni tiga bulan sahaja, dan akan dilanjutkan lagi selama 6 bulan sekiranya diperlukan. Namun sebenarnya dalam masa yang sama saya menantikan keputusan kpli JAQAF yang telah saya alami temuduganya tempoh ari di Hotel Enakment Shah Alam pada 13/11/2011 yang lalu sesi pagi. Semoga saya ada rezeki pula untuk yang ini. Aminnnn. InsyaAllah.

Untuk akhirnya semoga Allah sentiasa memberikan rezeki yang baik sentiasa kepada saya. Semoga segala kesusahan dan kepayahan yang dialami dapat saya tempuhi dengan jayanya insyaAllah. Pergantungan kepada Allah itu yang Utama. Wallahua'lam

Comments (0)

Catat Ulasan

Sahabat Handai...(Ukhuwah Mahabbah)

Create your own banner at mybannermaker.com!